Konrad Szałkiewicz, dyrektor generalny Herbalife, dzieli się swoimi przemyśleniami na temat potrzeby zachęcania organizacji do współpracy i innowacji w celu rozwoju.
Działalność Herbalife rozpoczęła się od jednego człowieka i nowatorskiego pomysłu - by dać ludziom coś, czego pragną, ale w sposób, w jaki wcześniej tego nie robiono. Tym człowiekiem był Mark Hughes, założyciel, lider i pierwszy dystrybutor Herbalife.
Jego plan był prosty: stworzyć świetnie smakujące, poparte wiedzą naukową produkty do kontroli wagi i sprzedawać je klientom bezpośrednio, ale z wartością dodaną w formie wsparcia, by stosowali nasze produkty jako element zdrowego, aktywnego stylu życia. Na początku lat 80-tych było to innowacyjne podejście - nowy sposób sprzedaży bezpośredniej z dodanym coachingiem w zakresie stylu życia oraz wspierającą społecznością.
40 lat później koncepcja Marka Hughes’a urzeczywistniła się dla milionów dystrybutorów Herbalife na ponad 90 rynkach na całym świecie - ludzi, dla których pasja związana ze zdrowym, aktywnym stylem życia stała się biznesem. Ci ludzie, pełni zaangażowania, nie tylko budują swoje zespoły sprzedaży i biznesy, ale codziennie wspierają swoje organizacje i klientów, by mogli wieść jak najlepsze życie. Klienci zyskują wsparcie społeczności i motywację, której potrzebują, by osiągnąć swoje cele w zakresie zdrowia, niezależnie od tego, czy jest to coaching indywidualny, czy udział w klubach fitness i odżywiania.
Postawa polegająca na przełamywaniu starych schematów i podążaniu własną ścieżką stanowi napęd do działania nie tylko dla naszych dystrybutorów, ale także całej firmy Herbalife, w której nieustanny rozwój jest jedną z podstawowych wartości. Z biegiem lat rozwinęliśmy naszą działalność, stając się globalną marką i osiągając sprzedaż netto na poziomie 5,2 mld USD w roku finansowym 2022. Rozszerzyliśmy swoją ofertę o nowe kategorie produktów, wykraczające poza zarządzanie wagą: odżywianie ukierunkowane, pielęgnację skóry i odżywianie sportowe - to ostatnie stosowane przez elitarnych sportowców na całym świecie. Jesteśmy również dumni z faktu, że wykorzystujemy innowacyjne, najnowocześniejsze technologie i badania naukowe do tworzenia ponad 2000 produktów w naszych sześciu zakładach produkcyjnych, wspieranych przez osiem laboratoriów kontroli jakości, które posiadają najwyższy poziom akredytacji (ISO 17025), odzwierciedlający ścisłe przestrzeganie przez nas wiodących w branży standardów.
To wszystko nie stało się przypadkiem
Nasz model działalności daje nam bezpośredni dostęp do rynku. Nieustannie słuchamy naszych dystrybutorów i ich klientów oraz uczymy się od nich. U podstaw naszych innowacji i nowych pomysłów leżą autentyczne potrzeby konsumentów. Jak można zobaczyć w naszej najnowszej serii filmów „Inside Herbalife” (https://youtu.be/WAwbfCvQECg), informacje zwrotne od naszych dystrybutorów są kluczem do zdobycia wiedzy, jakie mamy wprowadzać innowacje. Tak, analizujemy cenne dane marketingowe, ale to grupy fokusowe dystrybutorów i klientów Herbalife zawsze stanowiły dla nas drogowskaz przy planowaniu. To nasi dystrybutorzy mogą nam powiedzieć, jakie są luki na rynku i, co najważniejsze, jak możemy pomóc im lepiej obsługiwać klientów.
Podtrzymywanie ducha przedsiębiorczości i innowacyjności
Niektóre firmy rozpoczynają swoją działalność z innowacyjnością leżącą u ich podstaw, jak Netflix rewolucjonizujący sposób, w jaki konsumujemy treści, czy Apple ze swoją filozofią „design first”. W przypadku firm, które istnieją od dziesięcioleci, takich jak Herbalife, innowacje muszą być stale wplecione w ich DNA. Czy jest to LEGO wykorzystujące partnerstwa z markami o znaczeniu kulturowym, by ponownie rozpalić miłość konsumentów do swoich produktów, czy też umiejętność Disneya do konsekwentnego wymyślania swoich postaci na nowo, by odzwierciedlały ducha czasu, pragnienie ewolucji jest zawsze obecne w biznesie.
Dlatego wprowadziliśmy globalny program innowacji o nazwie „The Greenhouse" - forum internetowe, na którym nasi pracownicy mogą zgłaszać nowe pomysły i zapraszać innych do ich komentowania, by je rozwijać i testować. Może przynieść to znaczące rezultaty, które zwiększają wartość naszej organizacji. Wszyscy pracownicy naszego centrum dystrybucyjnego w Venray w Holandii są zachęcani do poświęcania co najmniej 20% swojego czasu na nieszablonowe myślenie podczas „obozów innowacji”, gdzie wymyślają kreatywne koncepcje, które mogą pomóc ulepszyć naszą działalność. Uważamy, że dobre pomysły mogą pojawić się wszędzie.
Innowacja to nie tylko tworzenie większej liczby produktów. Angażujemy się w rozwijanie naszych procesów i usług, by podnieść swoje kwalifikacje w zakresie zrównoważonego rozwoju i dopilnować, że działamy w sposób bardziej przyjazny Ziemi. Jeden ze szczególnie fantastycznych pomysłów, który wyszedł od zespołu Venray, polega na współpracy z producentem paszy dla zwierząt. Przyjmuje on niesprzedane koktajle Formuła 1, które w przeciwnym razie zostałyby wyrzucone, i wykorzystuje je w swoich produktach, pomagając nam wypracować bardziej cyrkularne podejście do kwestii odpadów.
Innowacje wszędzie i na każdej platformie
Herbalife to marka, która nieustannie przesuwa granice i wykorzystuje pojawiające się trendy i technologie, by zapewnić rozkwit każdego aspektu swojej działalności. Czy chodzi o tworzenie produktów wykorzystujących nowe źródła białka i składniki, czy też opracowywanie nowej kompleksowej platformy cyfrowej, która znacznie ułatwi naszym dystrybutorom obsługę klientów i zarządzanie swoim biznesem, nieustannie staramy się być w czołówce najnowszych rozwiązań.
Ta cyfrowa transformacja wyposaży naszych dystrybutorów w narzędzia, które ułatwią rozpoczęcie, prowadzenie i rozwój nowoczesnego biznesu, dzięki czemu będą mogli skupić się na pracy z jeszcze większą liczbą osób, by osiągnęły swoje cele wellness. Tutaj także pracujemy ramię w ramię z dystrybutorami i ich klientami, by zyskać pewność, że odpowiadamy na ich potrzeby.
Bądźmy innowacyjni! Ale jak?
Kiedy organizacja rozrasta się ze startupu do pełnowymiarowej korporacji, zamykanie pracowników w pudełkach - strukturze działów, takich jak marketing, sprzedaż i finanse - może wydawać się kuszące. Kiedy szukasz rozwiązania technologicznego, prawdopodobnie udasz się do działu IT; jeśli potrzebujesz lepszego opakowania produktu, zapewne zapytasz projektantów. Zamiast tego przyjmij nowe podejście, zachęcając wszystkie działy do współpracy - będziesz zaskoczony tym, co ludzie mogą wymyślić, mając zupełnie nową perspektywę.
Jestem przekonany, że organizacje chcące się rozwijać muszą zachęcać do współpracy i generowania pomysłów, inwestować w systemy ułatwiające prowadzenie biznesu i świętować sukcesy w zakresie innowacji, te duże i te małe, by docenić ich autorów. Tworząc kulturę, która ceni innowacje, można pomóc swojej firmie wyprzedzić inne i osiągnąć długoterminowy sukces. Dzięki zaangażowaniu w innowacje, Herbalife nadal dostarcza istotne produkty i rozwiązania, które pomagają nam odnosić sukcesy, jednocześnie wywierając pozytywny wpływ na świat, z czego Mark Hughes byłby dumny.
Link do strony artykułu: https://uww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/jak-innowacyjny-pomysl-moze-prowadzic-do-innowacyjnej-organizacji